Hoe kom ik aan een vaarbewijs in Spanje?
Als u wilt weten hoe u in Spanje aan de juiste vergunningen om te mogen varen komt, bent u hier aan het juiste adres. Dit artikel geeft een overzicht van alle stappen die u moet nemen voor het verkrijgen van een basisvaarbewijs (PNB) tot het verkrijgen van een ICC (internationaal vaarbewijs). U vindt hier ook informatie over belastingen, het inhuren van een kapitein en waar u een vaarbewijs in Spanje kunt halen.
Basic Navigation Pattern (PNB), het basisvaarbewijs
Als u een vaarbewijs voor Spanje wilt hebben, moet u rekening houden met de verschillende types vaarbewijzen. U kunt een vaarbewijs voor pleziervaartuigen (Recreational Craft Pattern) of een basisvaarbewijs (PNB) halen. Beiden zijn geldig voor boten van bepaalde afmetingen.
Met een vaarbewijs voor pleziervaartuigen mag u met een klein vaartuig tot 15 meter varen. Om dit type vaarbewijs te behalen, moet u een operatorcursus voor de korte-afstandsradio volgen en navigatietesten afleggen. Bovendien moet u een theoretisch examen afleggen. Dit examen behandelt de veiligheid van de scheepvaart en de maritieme verkeersregels.
Een basisvaarbewijs (PNB) is de basisopleiding voor een vaarbevoegdheid. Het is bedoeld voor diegenen die kleine pleziervaartuigen willen besturen en geldt alleen voor vaartochten in de buurt van de kust. Om dit certificaat te behalen, moet u 16 uur praktijk te hebben afgerond met praktijklessen aan een nabijgelegen strand en twee uur theorie. Tijdens de theorie leert u over de praktische eisen van het basisvaarbewijs.
Als u klaar bent om op te gaan voor het praktijkexamen moet u laten zien dat u een vaartuig kunt besturen. Dit examen is kort en test uw navigatievaardigheden.
U kunt ook een cursus vaarbewijs voor plezierjachten (RCP) volgen. Deze cursussen zijn bestemd voor mensen van alle nationaliteiten en zijn ook geschikt voor beginners. Ze worden gegeven in kleine groepen en leren u de basisvaardigheden van het besturen van een boot.
U kunt een cursus volgen bij een zeilschool. Sommige scholen bieden cursussen aan voor zeilers die kapitein willen worden zoals de Escola Port Barcelona. Daar kunt u een vaarbewijs halen voor zowel motor- als zeiljachten.
Het Spaans vaarbewijs is een cursus voor zowel ingezetenen, buitenlanders die in Spanje wonen en voor hen die het land bezoeken. Als u in Spanje woont, moet u deze cursus volgen, want het is een voorwaarde om op te kunnen gaan voor het basisvaarbewijs maar u bent niet verplicht de cursus te volgen als u uit een ander Europees land komt.
Een vaarbewijs biedt u een geweldige manier om de kusten van Spanje te verkennen. Met een vaarbewijs kunt u met uw eigen of een gehuurd plezierjacht de zee op.
ICC (internationaal vaarbewijs)
Een International Certificate of Competence (ICC) is een internationaal erkend bewijs van bekwaamheid waarmee schippers de kustwateren kunnen bevaren. Het is geen vervanging voor nationale vaarkwalificaties, maar het biedt wel een gedocumenteerde garantie van vakbekwaamheid van de ene regering aan de andere.
Om een ICC te halen, moeten kandidaten slagen voor een theorie- en praktijkexamen in een erkend ICC-testcentrum. Het testcentrum moet zijn goedgekeurd door de Royal Yachting Association (RYA), de International Yacht Training (IYT) of de British Sub-Aqua Club en is onderhevig aan inspectie.
De grootte van een vaartuig is ook een factor. Als u met een schip groter dan 15 meter wilt varen, is een ICC verplicht. Voor schepen korter dan 6 meter is dat niet vereist.
Hoewel er geen specifieke limiet is voor de grootte van een vaartuig wordt deze meestal bepaald door de autoriteiten van het bezochte land. Dit geldt vooral voor kleinere schepen. Bovendien kunnen landen die u wilt bezoeken beperkingen hebben op het type vaartuig waarmee u hun havens wilt bezoeken of de afstand naar de kust.
Als u bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk woont en met een zeiljacht op de Middellandse Zee wilt gaan varen, dan moet u een ICC hebben. Mocht u een dergelijk jacht willen charteren dan moet de chartermaatschappij u informeren over eventuele vereisten. Doorgaans worden ICC's door de meeste landen langs de Middellandse Zee geaccepteerd.
Een ICC wordt uitgegeven door de RYA namens de Maritime and Coastguard Agency in het Verenigd Koninkrijk. U kunt een RYA-ICC krijgen als u een Britse ingezetene bent en een bewijs van goed gedrag kunt overleggen en als u uit een andere lidstaat van de EEU (Europese Economische Unie) bent. ICC's worden ook erkend door de Verenigde Naties.
U kunt ook een ICC behalen door een IYT-opleiding te volgen. Deze cursussen worden gegeven op IYT-instituten. De opleiding verwacht dat de cursisten over een eigen vaartuig beschikken. Na een twee weken durende cursus kan men ervoor kiezen om een ICC-test af te leggen. Om het examen ter plaatse af te leggen worden kosten in rekening gebracht.
Het ICC wordt afgegeven in het kader van Resolutie 40 van de EEU. Hierin zijn de minimumeisen voor navigatie, het loodswezen, regelgevende en technische bekwaamheid vastgelegd. Het niveau van de toetsbare bekwaamheid is niet gelijk aan het niveau van de ICC.
Een schipper huren
Als u in Spanje wilt gaan varen, hebt u een vaarbewijs nodig. Er zijn vijf verschillende soorten vergunningen waar u voor op kunt gaan. Dit zijn de Basis Navigatie Schipper (het basisvaarbewijs), de Patron de Embarcaciones de Recreo, de Recreational Boat License (vaarbewijs voor de pleziervaart), de ICC en de Yacht Skipper. Belangrijk is dat u het juiste vaarbewijs kiest.
De Recreational Boat License (vaarbewijs voor de pleziervaart) is de meest voorkomende nautische kwalificatie. Het is niet verplicht om een eerder vaarbewijs te hebben om dit certificaat te behalen. U moet er wel rekening mee houden dat het niet door alle landen wordt geaccepteerd. Overigens accepteren Spanje, Portugal en Griekenland dit vaarbewijs niet.
Een ander vaarbewijs is het ICC (International Certificate of Pleasure Craft). Dit is een soort vaarbewijs dat verklaart dat de houder een formele opleiding heeft genoten die ook eerste hulp omvat.
Voor het huren van een vaartuig zonder bemanning eisen de meeste Europese landen een ICC. Niet alle landen accepteren dit certificaat echter, daarom is het belangrijk dat u dit controleert voordat u aan uw vaaravontuur begint.
Het ICC heeft verschillende voordelen. Ten eerste bevestigt het dat u een formele opleiding heeft afgerond die voldoet aan de eisen van de VN. Ten tweede is het een geldig vaarbewijs in veel landen over de hele wereld. Ten derde kan het naar het Engels worden vertaald.
Ten slotte kan het worden gebruikt om te reizen tussen de Balearen en de Canarische Eilanden want het is een eis als u een vaartuig zonder bemanning wilt huren in de meeste landen rond de Middellandse Zee.
Een vaarbewijs is niet alleen belangrijk als u van plan bent een schipper in te huren maar het kan u op lange termijn ook geld besparen. U kunt bijvoorbeeld voor uw eigen maaltijden aan boord zorgen en hoeft u niet altijd uit eten te gaan. Ook heeft u zo eindeloos de tijd om te genieten van de Middellandse Zee in plaats van deze te moeten gebruiken voor onderhoud en reparaties.
Hoewel het verleidelijk kan zijn om een boot te huren zonder vaarbewijs is dit bepaald niet aan te raden. Niet alleen overtreedt u de wet maar u kunt ook uw bemanning in gevaar brengen. U kunt altijd het beste met een bevoegde schipper de wateren van Spanje bevaren.
Belastingen voor varen in Spanje
Als u overweegt een vaartuig in Spanje te kopen, is het belangrijk om te weten welke verschillende belastingen van toepassing zijn. Jachten en pleziervaartuigen zijn in de loop der jaren aan zeer hoge belastingen onderworpen. De Spaanse belastingdienst heeft zich vooral op deze schepen richt.
U moet in Spanje ook een inschrijvingsbelasting betalen voor uw vaartuig. Deze belasting bedraagt 12% van de waarde van de boot en geldt voor zowel buitenlandse als Spaanse ingezetenen. Niet-Spaanse ingezetenen uit EU-landen zijn echter vrijgesteld van deze belasting.
Belangrijk is dat u op de hoogte bent van alle belastingen voor varen in Spanje voordat u een nieuw of tweedehands vaartuig koopt. Deze informatie is niet bedoeld om volledig te zijn. In sommige gevallen zult u een verblijfsbewijs uit uw eigen land moeten overleggen.
Doe navraag bij het hoofdkantoor van de belasting voor nadere details. Dat geldt ook voor eventuele voorschriften die van invloed kunnen zijn op de koop.
Wanneer u een tweedehands vaartuig in Spanje koopt, moet u bovendien 4% belasting betalen. Deze belasting wordt gewoonlijk geïnd door het regionale belastingkantoor.
Als u van plan bent meer dan 182 dagen in Spanje te verblijven, moet u een verblijfsvergunning aanvragen. In dit geval kunt u de inschrijvingsbelasting vermijden. Als u minder dan 180 dagen in Spanje woont, moet u de 12% inschrijvingsbelasting wel betalen.
Een andere belasting waarvan u op de hoogte moet zijn, is de vermogensbelasting. Het is een nationale wet en wordt opgelegd aan buitenlanders die meer dan 180 dagen in Spanje wonen. Afhankelijk van de hoogte van uw inkomen kan het zijn dat u deze belasting moet betalen.
Voordat u een vaartuig in Spanje koopt en gaat varen, moet u ervoor zorgen dat u over de juiste documentatie en kwalificaties beschikt. Het is ook mogelijk dat u een bewijs van bekwaamheid als schipper moet overleggen.
Vergeet ten slotte niet te vragen naar eventuele herregistratie-eisen. Als u langer dan zes maanden in Spanje woont, kunt u uw boot niet verkopen voordat deze periode voorbij is.