Hoe kiest u een verkoopmakelaar in Spanje?

Hoe kiest u een verkoopmakelaar? Het inschakelen van een professionele makelaar bij de verkoop van uw woning kan u helpen verstandige beslissingen te nemen, extra kosten te voorkomen en u een hoop stress te besparen. Voordat u op zoek gaat naar de beste makelaar, is het belangrijk om te weten wat u precies kunt verwachten van een verkopende makelaar. 

Meest voorkomende fouten:

Hoewel de meeste verkopers ervoor kiezen om een ​​makelaar in te schakelen bij de verkoop van hun woning (volgens een recent onderzoek gaat 76% van de verkopers rechtstreeks naar een makelaar), zijn de criteria achter deze keuze niet altijd gunstig voor de verkoper.

Een van de meest voorkomende fouten die een verkoper maakt, is om zijn makelaar te kiezen op basis van (1) de hoogste beloofde prijs voor zijn huis, en natuurlijk (2) de laagste courtage. Ze weten niet dat deze criteria eigenlijk heel weinig te maken hebben met de beste deal voor een verkoper.

Toegevoegde waarde van een verkoopmakelaar:

Verkopers zijn vaker wel dan niet bereid om een ​​makelaar als ‘te duur’ te bestempelen waardoor ze weinig inzicht hebben in hun toegevoegde waarde. MNM Costa Blanca stelt dat het voor de verkoper erg belangrijk is om te begrijpen dat investeren in een makelaar het geld waard is.

De toegevoegde waarde kan echter verschillende dingen betekenen, afhankelijk van de verkoper. In sommige gevallen kan het de extra kennis zijn die een makelaar inbrengt of zijn/haar netwerk van potentiële kopers, wat zeer aantrekkelijk is voor een verkoper. In andere gevallen is de belangrijkste motivatie van een persoon om een ​​makelaar in te schakelen het maximaliseren van de verkoopprijs van hun huis. Maar kan een makelaar echt zeggen voor hoeveel uw huis zal worden verkocht?

Niet echt! Een verkopende makelaar kan u vergelijkbare woningen die recent verkocht zijn in uw omgeving laten zien en een mogelijke vraagprijs voor uw huis bepalen. Velen hebben echter de neiging om dit aantal aanzienlijk op te blazen om uw aandacht te trekken. En daarmee is wellicht uw woning niet correct marktgericht geprijsd. 

Tips voor het kiezen van een verkoopmakelaar:

Hier zijn enkele tips die het overwegen waard zijn bij het zoeken naar de juiste makelaar:

  • Pas op voor makelaars die de waarheid verdraaien en een hogere vraagprijs aanbieden dan de huidige markt aankan. Hoewel de cijfers aantrekkelijk kunnen zijn, kunt u uw makelaar vragen om u een marktanalyse te presenteren die de voorgestelde catalogusprijs ondersteunt. Zo voorkomt u dat uw huis te hoog wordt geprijsd, loopt u het risico niet genoeg kijkers te krijgen en moet u uiteindelijk de verkoopprijs verlagen, waardoor potentiële kopers zich afvragen of er iets mis is met je woning.
  • Kennis van de markt: Zorg ervoor dat uw makelaar een perfecte kennis heeft van de markt in de omgeving waar uw huis staat. Een goede kennis van het gebied helpt ook bij het bepalen van een betere vraagprijs die representatief is voor de markt.
  • Aanbevelingen: Vraag rond in uw groep vrienden, kennissen of familieleden. Er is vast wel iemand die al met een makelaar heeft samengewerkt en iemand betrouwbaar kan aanbevelen. Volgens een onderzoek van MNM Costa Blanca vindt 34% van de respondenten hun makelaar via een aanbeveling. (Kijk ook eens op onze website naar de laatste beoordelingen op Google.)

Beoordelingen: 

  • Een goede reputatie is altijd het visitekaartje van het bedrijf. Doe uw onderzoek en kijk uit voor goede (of slechte) recensies. Onze actuele recensies op Google vindt u op onze website www.mnmcostablanca.nl Persoonlijke ervaringen van anderen zullen u helpen bij jouw besluitvormingsproces en helpen u de talloze makelaars die in de regio actief zijn, te beperken. 
  • Verkoop is communicatie: de Costa Blanca is een Europese markt, waarbij talenkennis van de makelaar voor zowel u als verkopende partij, als de kopende partij zeer belangrijk is. MNM Costa Blanca biedt een meertalige staff met zeer goede kennis van de Nederlandse, Duitse, Engelse, Spaanse en Franse taal.  
  • Actieve aanwezigheid op de markt: U hebt belang bij een makelaar die ook daadwerkelijk de markten bestrijkt die voor de verkoop van uw woning interessant zijn. MNM Costa Blanca biedt daarbij Europese marketing met een bijzonder hoog aantal verkopen in met name Nederlands- en Duitstalige landen, een markt met bijna 130 miljoen mensen.  
  • Kennis van Spaanse regelgeving: In het algemeen wordt in de Costa Blanca meer dan 40% van de overeengekomen verkopen nooit afgerond middels het ondertekenen van de definitieve verkoopakte. Dat gebeurt vrijwel altijd omdat er gedurende het verkoopproces een belangrijke kink in de kabel komt van de kant van de kopende partij (bijvoorbeeld problemen met financiering), of van de kant van de verkopende partij (problemen met vergunningen van de woning, incorrecte registraties, etc.). Uw makelaar dient dan kennis van deze zaken te hebben én actief de hindernissen te nemen die optreden gedurende een verkoopproces. MNM Costa Blanca kan een ratio overleggen van meer dan 98% afgeronde transacties, hetgeen een verkoopgarantie biedt vanaf het moment dat de overeenkomst een feit is.  

Persoonlijke klik

Een andere belangrijke tip is om te zorgen voor een goede persoonlijke klik met uw makelaar. Goede recensies en uitgebreide kennis zijn goed, maar als het gaat om een beslissing die zo belangrijk is als het verkopen van uw huis, is het belangrijk dat de persoon aan wie u dit delegeert, u en uw wensen volledig begrijpt.

Ten slotte, in een markt als de huidige waar je verwend wordt door keuze, vergeet niet kritisch te zijn en verder te denken dan de courtage van uw verkopend makelaar. Onthoud dat een makelaar die in uw voordeel werkt, altijd een stap verder zal gaan in plaats van te zoeken naar een gemakkelijke oplossing die snelle resultaten oplevert.


MNM Costablanca aanpak om uw huis verkoop in Spanje te doen slagen

  • Wij maken een prachtige foto en videoreportage van uw woning.
  • Advertenties van uw woning op diverse onroerend goed portals in binnen- en buitenland zoals Kyero, Think Spain, Facebook, Twitter, Google Ad Words en vele andere mediapartners.
  • Dagelijkse posts van uw woning op onze Facebook, Instagram en LinkedIn pagina’s.
  • Wekelijkse nieuwsbrief met concrete informatie van uw woning (verzending naar bijna 5.000 bij ons geregistreerde potentiële kopers).
  • Wekelijkse posts in 70 Facebook groepen en op Twitter.
  • Presentatie op diverse beurzen in Europa.
  • Opvallend te koop bord aan uw woning (indien gewenst).
  • MNM Costablanca verzorgt de algehele afwikkeling, u heeft hiervoor dus geen advocaat of gestoría nodig.
  • U betaalt alleen commissie als we een koper vinden, anders No Cure, No Pay!